dinsdag 8 mei 2012

Buffett zet mij aan het denken

Gisteren had Buffett het in een interview over het hedgen van o.a. valutarisico's. Zie onderstaande filmpje.

Zoals jullie misschien weten hedge ik het euro/dollar risico met turbo's. Uit eerdere artikelen kon je opmaken dat ik af en toe over het onderwerp worstel. Begin 2011 schreef ik bijvoorbeeld dat ik twijfelde of ik moest blijven hedgen. Een turbo kost geld, niet alleen door transactiekosten maar ook omdat een turbo voor een gedeelte uit geleend geld bestaat. Over dit geleende geld moet natuurlijk rente worden betaald.

Ook zijn er sprake van opportunity costs. Het geld wat in een turbo zit kan niet in renderende bedrijven gestoken worden.

Aan de andere kant is het onduidelijk welke munt nou beter of slechter is. In een later artikel besloot ik dan ook om toch te blijven hedgen. Aangezien al mijn kosten in euro's luiden leek het mij beter als ook mijn rendementen in euro's worden uitgedrukt.

Ook al zijn de woorden van Buffett niet echt nieuw voor mij, het zet mij toch weer aan het denken over het onderwerp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten