maandag 9 juli 2012

Terugblik op 2012: Het tweede kwartaal

Zoals ik al zei in mijn terugblik op het eerste kwartaal was dat voor de S&P haar beste kwartaal sinds 1998. Als het echter aan het tweede kwartaal ligt dan wordt 2012 niet het beste jaar sinds 1998. De markt laat zich beheersen door emoties die de laatste tijd hoog oplopen. Na 19 EU-toppen is er nog geen besluit genomen of en hoe we verder moeten gaan met het Europese project, in China staat de vastgoedbubbel op knappen en in de VS is het wachten of we weer in een zelfde situatie terechtkomen waar geen van de partijen een besluit wil nemen om het begrotingstekort terug te dringen. Een mens zou er zenuwachtig van worden.
Mijn portefeuille:

  • Normaal gesproken gaat het eerste punt over het vervangen van de euro/dollar hedge. Ik heb echter een besluit genomen waardoor ik nu voor het laatst tijd besteed aan deze hedge. Op de korte termijn kunnen valuta erg volatiel zijn, de euro/dollar kan bijvoorbeeld zo 20% dalen of stijgen in enkele maanden tijd. Dit kan ervoor zorgen dat mijn resultaten hier erg door worden beïnvloed. Op de lange termijn verwacht ik echter dat de jaarlijkse gemiddelde verandering veel kleiner is en wat veel belangrijker is, ik verwacht dat ik op de lange termijn een beter rendement kan halen zonder te hedgen. Voor de voor- en tegenargumenten wil ik jullie verwijzen naar dit artikel. Om wel duidelijk te maken hoe mijn rendement wordt beïnvloed door de verandering in de euro/dollar koers geef ik aan wat de verandering van de koers is in het jaar of in het geval van 2012, sinds dat ik de euro/dollar hedge heb opgegeven (Bij portefeuille performance helemaal naar rechts scrollen). Omdat mijn portefeuille voor een gedeelte ook uit euro's bestaat kan hier niet al te snel conclusies uitgetrokken worden zoals: 9,95% - 1,44% = 8,51% gecorrigeerd voor koersverschillen. Er kan echter wel een schatting gemaakt worden.
  • Ensco (ESV) heeft in het tweede kwartaal opnieuw een boorschip besteld. Bij het presenteren van de eerste kwartaal cijfers werd ook duidelijk dat de orderportefeuille meer dan $10 mrd bedraagt. Dat is haast net zoveel als de gehele beurswaarde waarbij gedacht moet worden dat deze omzet binnen vijf jaar volledig wordt behaald.









Deze tabel uit de jaarrekening van 2011 liet een overzicht zien van het orderboek. Ter vergelijking, in 2011 werd $2842,7 mln omzet gemaakt en bedroeg de winst $3,08 per aandeel. Hierbij is het handig om te weten dat in de Jackup en Midwater markt de contracten veel korter van aard zijn dan in de Deepwater markt. Voor een overzicht van de contracten en hun duur, zie de Fleet Status Report.

  • De verzekeraar HCC is vergeleken met zijn concurrenten een prima bedrijf, zie ook hieronder. Voor een uitleg van de begrippen Underwriting Ratio/Combined Ratio zie hier.

Uit het bovenstaande valt op te maken dat HCC over de laatste 5 jaar constant een underwriting profit maakt, waarbij vooral duidelijk is dat de kracht van HCC te vinden is in de lage expense ratio. Daarnaast geniet HCC inkomen uit beleggingen en aangezien HCC niet in aandelen belegd komt dat inkomen uit obligaties. De rente op obligaties daalt echter en om het totale inkomen gelijk te houden moeten er obligaties gekocht worden met steeds langere looptijden. Ikzelf zou geen of minder langlopende obligaties kopen en kiezen voor een paar magere jaren, maar de CEO John Molbeck ziet het toch anders. Hij schrijft het volgende in zijn Letter to Shareholders:


Recognizing the prolonged low-rate environment, we successfully maximized our investment returns in 2011 by maintaining the duration of the portfolio at five years and deploying more than $300 million in short-term funds into higher earning long-term investments. Unlike many of our peers who may be forced to maintain lower durations in this environment, our strong cash flows and underwriting profitability continue to allow us to pursue this strategy.
  

Vijf jaren is nog redelijk kort maar eventuele verdere stappen van HCC op dit vlak zal ik op de voet blijven volgen.

Over de andere bedrijven valt weinig te vermelden maar misschien komen die weer over drie maanden aan bod. Een fijne zomer nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten